Rynek ekologiczny możemy podzielić na tradycyjne i nowoczesne kanały dystrybucji. W zależności od kanału dystrybucji jest uzależniony od rodzaju produktów (i stopnia ich przetworzenia) oraz preferencji nabywców, np. produkty nieprzetworzone są przesuwane przez krótkie kanały dystrybucji (pomijają pośredników) i sprzedawane bezpośrednio ostatecznym odbiorcom.
Jedną z najważniejszych przyczyn niskiej sprzedaży produktów ekologicznych jest ich ograniczona dostępność oraz brak informacji o miejscach ich sprzedaży. W związku z rozwojem rynku produktów ekologicznych następuje zróżnicowanie miejsc ich oferowania. Obok form sprzedaży bezpośredniej produkty ekologiczne sprzedawane są również w sklepach specjalistycznych oraz sklepach wielkopowierzchniowych.
Jako nowoczesny kanał dystrybucji zaliczamy sklepy internetowe z żywnością ekologiczną. Mogą być prowadzone przez pośredników handlowych, tj. hurtownie lub tradycyjne sklepy detaliczne bądź przez producentów ekologicznej żywności (rolników lub przetwórnie). Rosnąca świadomość konsumentów przyczynia się również do rozwoju sprzedaży w punktach gastronomicznych. Rynek żywności ekologicznej stanowi ok. 1% całego rynku spożywczego.
Produkty ekologiczne są wytworzone bez sztucznych nawozów, pestycydów czy konserwantów i bez wykorzystania organizmów zmodyfikowanych genetycznie (GMO). Uzyskuje się je z produktów
roślinnych i zwierzęcych, wytwarzanych w gospodarstwach ekologicznych. Atutem żywności ekologicznej jest certyfikat produkcji ekologicznej. Produkt ekologiczny jest postrzegany jako produkt wysokiej jakości. Konsumenci doceniają wartość żywności ekologicznej. Konsumpcja produktów ekologicznych widziana jest przez pryzmat wyższej jakości życia. Najczęściej nabywane produkty ekologiczne to produkty zbożowe, owoce, warzywa, nabiał i produkty sojowe.
Oprac. Diana Czapla
PODR Boguchwała